14 Şubat 2012 Salı

Çıralı'da Çevre Mücadelesinde ilk başarı

ÇIRALI’DAN MÜJDE!
ULUPINAR KÖYÜ MUHTARLIĞI
SS ULUPINAR ÇEVRE KORUMA VE İŞLETME KOOPARATİFİ
ANTALYA ISPARTA BURDUR DENİZLİ KAŞ PLATFORMU'ndan
AÇIKLAMA




   Çıralı halkının 10 gün önce başladığı 5 gündür nöbete çevirdiği Çıralı’yı koruma çabası şimdilik sonuç verdi.
   Tahsis ve kiralama sonucu yapmak istedikleri inşaat çalışmalarını Valilik emriyle; yürütmeyi durdurma istemli davanın kararı gelinceye kadar çalışmaların başlaması engellendi.
   Valinin emrini, alanda nöbet sürdüren halka, bölgede görev yapan jandarma duyurdu. Aldığımız habere ÇOK SEVİNDİK  ARA NEFES ALDIK VE MUTLU OLDUK .
   Çıralı halkı olarak duyarlılığımıza sessiz kalmayan Sayın Valimize çok teşekkür ediyoruz.
   Bizi asıl sevindirecek olan haberin, yürütmeyi durdurma haberi ve davanın istediğimiz gibi sonuçlanması olacağını da paylaşıyoruz.
   Bize, Çıralı koruma çalışmalarımıza, günlerdir destek veren başta basın mensupları olmak üzere Türkiye’nin dört bir yanın’daki  doğa severlere, dünyanın diğer ülkelerinden destek olan doğa severlere, dolayısıyla tüm dostlara çok çok  teşekkür ediyor ve şükranlarımızı sunuyoruz.
İYİ Kİ VARSINIZ!

NEDEN İNŞAATA KARŞI ÇIKIYORUZ ?

1.       KONU İLE İLGİLİ YÜRÜTMEYİ DURDURMA İSTEMLİ DAVA AÇTIK.
Bu konuda idare mahkemesinde açılmış dava var. Bu davada yapılan işlemlerin açıkça kanun ve yönetmeliklerle aykırı olduğu belli. Bu nedenle idare mahkemesinin bir an önce yürütmeyi durdurma kararı vererek çıkması muhtemel olumsuz olayların önlenmesini bekliyoruz.
2.       KONU İLE İLGİLİ CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI- KEMER’ e SORUŞTURMA İSTEMLİ DİLEKÇE VERDİK

Antalya Valiliğinin, Çıralıda yürürlükten kalkmış yönetmeliğe göre kiralama-tahsis yapılması sebebiyle devlet memurlarının haklarında soruşturma yapmak üzere önincelemeci atanması bekliyoruz.

Antalya Orman Bölge Müdürlüğü’nün  28.07.2011 tarih ve 211/15 sayılı Olurları ile tescil edilen Çıralı C Tipi Piknik Mesire Yeri , aslında 03.08.2005 tarih ve 2005/9264 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlükten kaldırılmış olan 28.07.1985 tarih ve 18825 sayılı Resmi  Gazete’de yayımlanan Gençlik ve Spor Kulüpleri yönetmeliğinin 35/c maddesi gereğince “ belirli esas şartlarda ”  ve 2886 sayılı kanun hükümleri gözetilerek senelik 5.000,00 TL (tahmini bedelle) Antalya Ormanspor’a kiraya verilmiştir.

                Yönetmelikteki bu esas şartlardan yine dosyada bulunan ve Antalya Orman İşletme Müdürü Mitat Uyan tarafından 28.07.2011 tarihinde imzalanarak onaylanan Kira Şartnamesinin 22. Maddesi  “ Kiracı bu hakkını devredemez, ortak alamaz, kiraya verilen yeri genişletemez, değiştiremez amacı dışında kullanamaz ” şeklindedir.
                Oluş ve kabule göre bu amir hükme ve ayrıca spor kulüplerini bağlayan 16.06.2004 tarihli ve 25494 sayılı Resmi Gazete’de  yayınlanan Gençlik ve Spor Gençlik Müdürlüğü Sponsorluk Yönemeliğinin  amacına ve şekil şartlarına aykırı olarak Kiracı Antalya Orman Spor Yöneticileri tarafından söz konusu 18.297 m2 alan üzerindeki hakları yıllık 55.000,00 TL gibi çok düşük bir bedelle ve 10 yıllığına Sponsor Sözleşmesiyle müş-şüpheli Hüseyin Gedik’ e devredilmiştir.  ( Sponsorluk : bu Yönetmelik kapsamındaki alanlara gerçek veya tüzel kişilerce, dolaylı olarak ticari fayda sağlamak ya da sosyal sorumluluklarını yerine getirmek amacıyla “ iletişim olanakları karşılığında ” ayni ve/veya nakdi destekte bulunulmasını, )ifade eder.
                Her ne kadar Sponsorluk Sözleşmesi başlığıyla sözleşme yapılsada basında geniş yer aldığı üzere; içeriğine ve uygulamasına bakıldığında, yapılanın açıkça işletme haklarının devredilmesi ve kiralama olduğu anlaşılmaktadır.  Kira Şartnamesi, 2886 sayılı Kanun ve Sponsorluk Yönetmeliği göz ardı edilerek, anılan Kanun ve Yönetmeliğe karşı hilenin , muvazaanın hukuk düzeninde,  hukuk Devletinde korunamayacağı ve suç olduğu tartışmasızdır.
                Nitekim Kemer Kaymakamlığı da 20/01/2012 tarih ve 253 sayılı yazılarında yaptırdığı tahkikat neticesinde bunun “kiralama ” olduğunu tespit etmiştir. Sözleşme ile yapılan Orman Spor adına iletişim olanakları karşılığında mesire yeri düzenlemesi değildir. Fiilen bu yerin üçüncü şahıs tarafından inşa edilmesi, 10 yıl bu şahıs tarafından kiracı olarak yüksek karla işletilmesi ve süre sonunda da uzatılması Sözleşmesi-Kontratıdır. Bknz Sponsor Sözleşmesi mad-18.
Anlatımlara göre; bölgede, mesire yeri yapılmaya müsait bir çok yer vardır. Bu yer ise, Hüseyin Gedik’in oteline yakın mesafede,denize sıfır noktada, 18 dönüm, 1.Derece Doğal Sit  alanı ve nesli tükenmekte olan Caretta – Carettaların yuvalama alanıdır. Adı geçen tarafından yapılacak ve ilave edilecek tesislerle günlük  15-20.000,00 TL kazanabileceği, ancak doğal hayatın telafi edilemeyecek şekilde zarar göreceği, bu şartlarla nasıl sözleşme yapıldığını hukuk ve mantık çerçevesinde izah edemedikleri ifade edilmiştir.
                Fiilin bu şekilde sübutu ve suç işlendiği yönünde yeterli şüphe oluşturacak düzeye delil elde edilmesi halinde; fiili gerçekleştiren ile Kira Şartnamesine, Sponsorluk Yönetmeliğine aykırı fiile göz yumanlar, yürürlükten kalkmış Yönetmeliğe dayanılarak kiralama yapanlar açısından, fiil Kanunda açıkça düzenlenen başka suçu oluşturmadığı durumda kötü, yetkiyi ye kullanma suçu yönünden ve TCK.nun 257. Maddesi kapsamında gereğinin takdirini,
                İhbar hakkımızı kullandığımızı, suç ve şüphelilerin tespiti halinde haklarında şikayetçi olduğumuzu belirtiyoruz.
BİZLER ÇIRALININ KORUNMASINI TALEP EDİYORUZ!     

               
Konuya ilişkin gelişmeler öncesinde 14 Şubat 2012 WWF Türkiye Basın Duyurusu

Çıralı’da Deniz Kaplumbağaları Yok Edilmesin

Nesli dünya çapında tehlike altında bulunan iri başlı deniz kaplumbağalarının (Caretta caretta) elde kalan son yaşam alanlarından biri olan Antalya-Çıralı kumsalının “mesire yeri” adı altında futbol tesislerine dönüştürülmesine izin verilmesi, yalnız ulusal mevzuatımızda ve uluslararası taahhütlerimizde değil, vicdanlarımızda da yer bulması mümkün olmayan bir karardır.

Antalya'nın Çıralı kumsalında I. Derecede Doğal Sit Alanı içinde yer alan 18 dönümlük arazi, 19 Aralık 2011 tarihli Antalya Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Komisyonu oluruyla Ormanspor'a tahsis edildi. Orman ve Su İşleri Antalya İl Müdürlüğü bünyesindeki Ormanspor Kulübü, alanı sponsor anlaşması ile bir turizmciye 'günübirlik mesire yeri' olarak işletilmek üzere kiraya verdi.

1994 yılından bu yana alanda koruma ve izleme çalışmaları yapan ve Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca, Koruma Amaçlı İmar Planı’nın hazırlanmasıyla görevlendirilmiş olan WWF-Türkiye ve yerel sivil toplum kuruluşları ile yörede yaşayan insanlara ve bilim insanlarına rağmen söz konusu kararın dikte edilmesi şeffaflık ve katılımcılıkla izah edilemeyeceği gibi bunca yıldır doğa koruma adına verilen emeklerin heba olması anlamına gelmektedir. Nesli dünya çapında tehlike altında bulunan İri başlı deniz kaplumbağalarının (Caretta caretta) Akdeniz kıyısındaki son yaşam alanlarından biri olan Antalya-Çıralı kumsalının “mesire yeri” adı altında futbol tesislerine dönüştürülmesine izin verilmemelidir, çünkü;

  • Yıllardır ilgili kamu kuruluşları, yöre halkı, sivil toplumu, uzmanları, ziyaretçileri ve gönüllüleriyle 20 yıldan bu yana hep birlikte korunması için gayret sarfettiğimiz Çıralı’yı Çıralı yapan değer, sahilinde deniz kaplumbağasının üremesidir.

  • Çevre ve Orman Bakanlığı’nın 2009/10 sayılı “Deniz Kaplumbağalarının Korunması Genelgesi”, taraf olduğumuz uluslararası sözleşmeler ve 2872 sayılı Çevre Kanunu çerçevesinde deniz kaplumbağaları ve yaşama ortamlarının korunması açısından gerekli tedbirlerin uygulanmasına hükmetmektedir.

  • Tahsise konu olan 397 Parsel No’lu alan “orman arazisi”dir; yenilenmekte olan Koruma Amaçlı İmar Planı’na göre yapılaşmaya kapalıdır ve başka bir amaçla kullanılamaz. Söz konusu Karar’da özel bir öneme ve doğal karaktere sahip olduğu belirtildiği halde alanın, plan onaylanıncaya kadar geçici süreyle kiralanmasının uygun bulunması önemli bir çelişkidir.

  • Çıralı, yalnız Olimpos-Beydağları Milli Parkı sınırları içerisinde yer alması ve I. Derecede Doğal Sit Alanı statüsüne sahip olmasıyla değil, insanın doğayla uyum içinde varlığını sürdürebilmesi adına ülkemizdeki en güzel örneklerden biri olmasıyla dünyanın takdirini kazanmış ve birçok köy ve kasabaya ilham kaynağı olmuştur. 

Nitekim, söz konusu alan üzerinde spor tesisleri yapımının gündeme gelmesi üzerine ilgili kurumlara yaptığımız başvuruya T.C. Orman ve Su İşleri Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü’nün 19.10.2011 tarihli yanıtı, “deniz kaplumbağaları üreme sahasına olumsuz etkisi nedeniyle söz konusu faaliyetin yapılmasının uygun görülmediği” yönünde olmuştur.

Hal böyle iken, herhangi bir alanda kurulması mümkün olan bir mesire yeri ya da futbol tesisi için tehlike altındaki bir türün yaşam alanının seçilmesi rasyonel bir yaklaşım değildir. Aksine, bölgede atılacak her adımın, deniz kaplumbağalarının biyolojisi ile uyumlu olması gerekir. Çıralı Koruma Amaçlı İmar Planı’nın hazırlanması da bu gereğin bir sonucudur. Oysa yuvalama alanının sınırında yer alan tesislerin ve işletme sırasındaki faaliyetlerin, türün üremesini olumsuz etkilemesi kaçınılmazdır.

Zira deniz kaplumbağası, yumurta bırakma süreci içinde, yuvalama kumsalı ve çevresindeki ses, ışık ve hareketlerden olumsuz etkilenmekte; hayvanın yuva yapamadan denize dönmesi türün geleceğini tehlike altına sokmaktadır. Giderek artan yapılaşma ile daralan doğal yaşam alanları ve yoğunlaşan insan faaliyetleri, Çıralı’yı, her geçen gün deniz kaplumbağası için daha elverişsiz hale getirmektedir. Tahsise konu olan 397 parsel no’lu orman arazisi üzerinde halen işgaller mevcut iken, böyle bir tesisin yapılmasına izin verilmesi, işgallerin yaygınlaşması bakımından da özendirici bir örnek teşkil edecektir.

WWF-Türkiye Genel Müdürü Tolga Baştak, “Bu şartlar altında alanın kullanıma açılması, Çıralı’yı Çıralı yapan değerlerin erozyona uğrayıp kaybolmasına yeni bir ivme kazandıracaktır. Bu yalnızca Çıralı için değil ülkemiz için geri dönüşü olmayan bir kayıp olacak ve nesli tehlike altında olan Caretta caretta’nın yok oluş süreci hızlanacaktır. Bu nedenle, söz konusu alanda kullanımın daha yoğunlaştırılması yerine, doğal yaşam alanlarımızın korunması ve rehabilite edilmesi yönünde alınacak kararların Antalya Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Komisyonu ve Orman Bölge Müdürlüğünün misyonuna daha uygun olacağına inanıyor, verilen kararın iptal edilmesini talep ediyoruz” dedi.

Hiç yorum yok: